Lexus vaihtui Teslaan – vaikutus omaan talouteeni

Lexus vaihtui Teslaan – vaikutus omaan talouteeni

Se oli rakkautta ensi silmäyksellä. Kermanvärinen sisustus. Pähkinäpuusomistukset. Punainen väri. Tummennetut lasit. Mustaksi teipatut kromilistat. Tesla Model S, josta huokui edellisen omistajan tarkka huolenpito. Kaupat syntyivät ja nyt olen onnellinen sähköautoilija. Pikku-Lexus lähti vaihdossa uuteen kotiin. Hyvä auto oli sekin, ei mitään valittamista, mutta maalle muuton jälkeen kilometrejä ja moottoritieajoa kertyy aivan eri tavalla kuin Helsingissä asuessa. Tämän myötä käyttökustannukset nousivat ja hiipi ajatus, että moottoritieajoon olisi mukava saada jokin vähän järeämpi peli alle.

Keväällä asennettujen aurinkopaneelien kokonaisteho osoittautui sen verran suureksi, että ylituotannolla lataa helposti yhden sähköauton. Tässä oli mahdollisuus tiputtaa käyttövoimakustannukset lähelle nollaa. Näin ollen kysymykseksi jäi enää, että mikä auto olisi sopiva. Lexuksen omat sähköautot eivät täysin vakuuttaneet, joten katse kääntyi muiden merkkien suuntaan. Pohdin aikani vaihtoehtoja Teslan (Model 3 ja S), Hyundain (Ioniq 5) ja Mersun (EQC) välillä, mutta lieväksi yllätyksekseni jopa Ioniq 5:t maksoivat käytettynä todella paljon ja Mersu jäi lopulta vain ajatukseksi. Tesla Model 3 jäi lopulta kisasta pois pienen takaluukun ja liian kovan rengasmelun takia. Model S profiloitui erittäin hiljaisena autona ja pidän kovasti suuresta takaluukusta. Kun sopiva yksilö osui kohdalle, se oli siinä.

Käyn seuraavaksi läpi Lexuksen (CT200h) toteutuneet kulut kolmen vuoden omistusajalta. Sen jälkeen esitän arvioni Teslan tulevista kolmen vuoden kuluista ja vertaan niitä kululajeittain Lexukseen. Näin saan selville auton vaihdon vaikutuksen omaan talouteeni ja pystyn tulevina vuosina budjetoimaan autokulut kohtuullisella luotettavuudella. Samalla tuli myös käytyä läpi kaikki kulut ajatuksen kanssa ja pohdittua kuinka ne voisi optimoida.

Lexus CT200h (2011) toteutuneet kulut 3 vuodelta

Lexus oli erinomainen kulkupeli; luotettava ja vähäruokainen eikä suuria yllätyksiä tullut. Kolme vuotta omistajuutta meni huolettomasti ja kulut pysyivät maltillisina. Alunperin autoa hankkiessani olin arvioinut kolmen vuoden kuluiksi 16580 euroa. Positiiviseksi yllätyksekseni tuo summa alittui merkittävästi, kun lopulliset kulut olivat 12408 euroa. Ero arvioon syntyi lähinnä korjauksista, joita ei juuri tullut sekä arvonalenemasta, joka jäi lopulta hyvin pieneksi.

Lexuksen kokonaiskustannukset kolmen vuoden omistusajalta. Suurin kuluerä oli polttoaine yli 30% osuudella kokonaiskuluista.

Polttoainekulut enemmän kuin tuplaantuivat viimeisen omistusvuoden aikana johtuen pidemmistä etäisyyksistä maaseudulla. Näin ollen en olisi enää tulevina vuosina päässyt yhtä mataliin vuosikustannuksiin kuin yllä olevassa taulukossa. Lisäksi autoon olisi vähän ajan kuluttua tullut 100 000 kilometriä täyteen, joka olisi voinut näkyä jälleenmyyntiarvon merkittävänä heikkenemisenä. Näin jälkikäteen tarkasteltuna olisin pystynyt optimoimaan kuluja enemmän vakuutuksissa kilpailuttamalla niitä aggressiivisemmin ja vuosihuolloissa tekemällä ne muualla kuin Lexus-merkkihuollossa. Uusin sekä kesä- että talvirenkaat omistusaikana, joten samoilla renkailla olisi ajellut vielä pari vuotta, mikä olisi sekin tuonut vuositason kustannuksia alaspäin mikäli olisin pitänyt auton pidempään.

Lexus CT200h
Lexus CT200h on näppärä ajolatautuva hybridi. Oma yksilöni oli punainen.

Tesla Model S 100D (2017) kuluarvio 3 vuodelle

Esitän Teslalle kaksi kuluarviota kolmelle vuodelle. Ensimmäinen on varovainen arvio, joka toivottavasti osoittautuu liian pessimistiseksi. Toinen on optimistinen arvio, jonka alle tuskin kuluissa tulen pääsemään, mutta johon sen toteutuessa olisin erittäin tyytyväinen.

Varovainen arvio Teslan kustannuksista seuraaville kolmelle vuodelle. Arvonalenema ja rahoitus muodostavat suurimman osan kuluista.

Varovaisen arvion ylivoimaisesti suurin kuluerä on arvonalenema, jonka oletan seuraavan kolmen vuoden aikana olevan 12 000 euroa eli 4000 euroa per vuosi. Tähän liittyy merkittävää epävarmuutta riippuen markkinoiden kehityksestä ja toteuma voi heittää paljon suuntaan tai toiseen. Esimerkiksi varsin hiljattain Tesla alensi hintojaan, joka söi myös käytettyjen autojen hintoja. Toisaalta mikäli sähköautojen kysyntä ylittää tarjonnan seuraavat kolme vuotta, voi tämä tukea jälleenmyyntiarvoja odotuksia enemmän.

Toiseksi suurin kulu on rahoitus, jonka todellinen vuosikorko on noin 7%. Olen laskenut tähän arvioon täsmälleen takaisinmaksuohjelman osoittamat kulut seuraavalle kolmelle vuodelle. Kulut ovat niin korkeat, että hyvin suurella todennäköisyydellä tulen lyhentämään lainaa etuajassa tai maksamaan sen kokonaan pois. Yritin kilpailuttaa tätä rahoitusta, mutta Nordea tarjosi vakuudellisena pankkilainana 6,3% todellista vuosikorkoa. Tämä ei hirveästi parempi diili ole, mutta saatan silti vaihtaa siihen mikäli saan vakuudet neuvoteltua järkeviksi.

Yhteensä vuosittaisiksi kustannuksiksi kertyy hieman vajaa kymppitonni eli noin 800 euroa kuukaudessa. Loput kulut käyn läpi kululajikohtaisessa vertailussa.

Optimistinen arvio Teslan kustannuksista seuraaville kolmelle vuodelle. Arvonalenema on lähes puolet kokonaiskustannuksista.

Optimistinen arvio on huomattavasti mukavampaa luettavaa kuin varovainen arvio. Kuukausikustannukset ovat tässä noin 500 euroa eli vain hieman korkeammat kuin Lexuksella, mikäli otetaan huomioon, että bensakulut varmasti nousisivat taulukon luvuista. Nyt Tesla alkaa jo näyttää hinta-laatusuhteeltaan järkevältä diililtä.

Suurimmat erot varovaiseen arvioon tulevat rahoituksesta ja arvonalenemasta. Rahoituksen osalta odotuksena on, että maksaisin sen suoraan pois kokonaisuudessaan. Tästä huolimatta kuluja kertyy 750 euroa perustamiskulujen ja ennenaikaisten takaisinmaksupalkkioiden muodossa. Kannattaa siis autokaupassa tarkkaan harkita tarvitseeko oikeasti rahoitusta vai ei.

Arvonaleneman suhteen olen olettanut, että hyvin hoidettuna auto säilyttää jälleenmyyntiarvonsa odotuksia paremmin ja alenema on tonnin vähemmän vuodessa kuin varovaisessa arviossa. Lexuksen kohdalla arvonalenema jäi huomattavasti odotuksiani pienemmäksi, joten ehkä sama toistuu Teslankin kohdalla.

Kululajikohtainen vertailu Lexuksen ja Teslan välillä

Vertaillaan seuraavaksi kululajeittain Lexusta ja kahta Tesla-arviota. Käytän tässä vertailussa aiemmin esitettyjen taulukoiden vuosittaisia lukuja. Tesla-arviot olen kirjannut niin, että varovainen arvio on ensin ja optimistinen arvio suluissa sen jälkeen.

Arvonalenema

Lexus 674e, Tesla 4000e (3000e)

Suurin ongelma kalliin auton hankkimisessa on massiivinen arvonalenema. Siltä ei oikein voi välttyä mitenkään. Lexuksen kohdalla arvonalenema jäi lopulta erittäin maltilliseksi, mutta kyseessä oli ostohetkellä 10 vuotta vanha auto, joka maksoi 15000e. Sain Lexuksesta vaihdossa noin 13000 euroa, mikä oli odotuksiani enemmän kolmen vuoden omistuksen ja 40 000 ajetun kilometrin jälkeen.

Tesla on vain 5½ vuotta vanha ja maksoi 51800 euroa, joten vaikka suurin osa arvonalenemasta on jo takanapäin, ei osumalta voi mitenkään välttyä. Tätä kompensoi ainoastaan polttomoottoriautoja pienemmät käyttökulut, jotka tuovat kokonaiskustannukset järkevälle tasolle.

Polttoaine ja sähkö

Lexus 1264e (jatkossa olisi ollut noin 2000e), Tesla 360e (200e)

Lexuksen polttoainekulut jäivät verrattain maltillisiksi, koska kulutus oli vain hieman yli 5 litraa satasella. Janoisemmasta koneesta sähköön vaihtamalla säästöt olisivat huomattavasti suurempia. Samoin myös suuremmilla kilometrimäärillä. Itselleni tulee ajoja noin 20 000 kilometriä vuodessa, mutta voi olla, että sähköllä ajettaessa kilometrit lisääntyvät, kun ei tarvitse miettiä kuluja. Tesla kuluttaa noin 18kWh/100km eli 20 000km ajoilla noin 3600kWh vuodessa. Olen laskenut varovaisessa arviossa kuluksi keskimäärin 10c/kWh, kun lataan lähinnä kotona kuluttomasti aurinkosähköllä. Optimisessa arviossa olen leikannut vielä tästäkin ja sähkö on pääsääntöisesti kulutonta.

En ole huomioinut näissä laskelmissa menetettyä tuloa, joka ylituotannon myynnistä olisi syntynyt. Mikäli tämän haluaisi laskea mukaan, niin 3600kWh keskimäärin 4 sentin myyntihinnalla tekisi 144 euroa vuodessa menetettyä tuloa. Tuskin kuitenkaan kaikkia latauksia teen aurinkosähköllä kotona ja hinta tuskin on juuri tuo 4 senttiä, joten lukuun liittyy epävarmuutta. Sähkön myynnistä verkkoon saa vain verottoman sähkön hinnan. Lataamalla autoa aurinkosähköllä välttää siis sähkön siirron veroineen ja energian arvonlisäveron sekä myyjän palkkion. Esimerkiksi mikäli pörssisähkö olisi verollisena 5 senttiä per kilowattitunti, saisimme myynnistä vain 4 senttiä. Verkosta ostaessa kokonaishinta olisi 13 senttiä, josta 5 senttiä on sähköenergian hinta ja 8 senttiä sähkön siirto, sähkövero ja myyjän palkkio. Lataamalla aurinkosähköllä menettäisimme siis 4 senttiä sähkön myynnistä, mutta saisimme 13 sentin edestä hyötyä. Suhteellinen nettohyöty tässä tapauksessa olisi 69%.

Asiaan perehtyessäni opin, että yhdessä litrassa 95 E10 polttoainetta on 9kWh energiaa. Lexukseni kulutti siis lähes 50kWh/100km, mikä on melkein kolminkertainen määrä energiaa Teslan tarpeisiin verrattuna. Tesla kuitenkin painaa 2290kg ja Lexus vain 1515kg. Kohtuullisen energiatehokkaan polttomoottorihybridin energiatehokkuus kalpenee täysin sähköauton rinnalla. Näitä laskelmia aikani pyöritellessä on vaikea nähdä, kuinka polttomoottorit pysyvät kilpailukykyisinä tulevaisuudessa akkuteknologian, latausteknologian ja latausinfrastruktuurin kehittyessä.

Vakuutukset

Lexus 712e, Tesla 1200e (1000e)

Minulla oli Lexuksessa laaja kasko lasivakuutuksella ja nyt Teslassa sama eli luvut ovat vertailukelpoisia. Ymmärrettävästi kalliimman auton vakuutukset maksavat enemmän, mutta kun kyseessä on yli 3 kertaa kalliimpi auto, eivät vakuutukset onneksi skaalaa lineaarisesti. Nyt herääkin ajatus, että maksoinko Lexuksen vakuutuksista liikaa. Kilpailutin ne kertaalleen ja sain niille mielestäni hyvän hinnan, mutta näin jälkikäteen tarkasteltuna en ole enää niin varma asiasta.

Teslan vakuutukset ehdin jo kilpailuttaa päätyen tonnin vuosikuluihin. Autokaupan laittamat vakuutukset olivat vuosikuluiltaan noin 1500 euron luokkaa, joten muutaman tunnin työllä säästin 500 euroa. Hinnassa on huomioitu vuoden kestävä kamppishinta, joten mikäli en ensi vuonna kilpailuta vakuutuksia uudestaan, saan varautua pari sataa euroa kalliimpaan hintaan.

Rahoitus

Lexus 0e, Tesla 2045e (250e)

Ostin Lexuksen suoraan käteisellä, joten rahoituskuluja ei kertynyt penniäkään. Teslan kanssa tililtä ei ostohetkellä löytynyt 39000 euroa, joten päätin ottaa rahoituksen. Rahoituksen 7% todellinen vuosikorko on korkea, mutta ei aivan täyttä ryöstöä nyt, kun vuoden euribor huitelee 4% tietämissä. Ymmärrettävästi autokaupalla ja rahoittajalla pitää jonkinlainen kate olla välissä. Kululajeja vertaillessa voin vain todeta, että rahoitus on erittäin kallis tapa hankkia auto. Otin rahoituksen, mutta tiedän, että tarvittaessa saisin haalittua tarpeeksi käteista kasaan maksaakseni koko lainan pois koska vain koskematta sijoituksiini. Mikäli näin ei olisi, en missään nimessä olisi ottanut rahoitusta.

Asiaa aikani pohdittua päätin, että maksan reilu puolet lainasta pois nyt ja loput ensi vuonna tai viimeistään sitä seuraavana vuonna. Näin rahoituskulujen pitäisi jäädä kokonaisuudessa noin pariin tonniin, mikä on nykyisessä korkoympäristössä kohtuullinen korvaus ylimääräisestä likviditeetistä, mutta silti merkittävä kuluerä.

Renkaat

Lexus 1148e, Tesla 1725e (1500e)

Ostin Lexukseen uudet kesä- ja talvirenkaat vuonna 2021 ennen pahinta inflaatiota renkaiden hinnoissa. 16 tuuman renkaat ovat huomattavasti halvempia kuin Teslan 19 tuuman vastaavat. Maksoin autokaupan yhteydessä Teslan talvirenkaista ja uusista vanteista 750 euroa, joten varovaisessa arviossa olen budjetoinut uusille kesärenkaille noin tuhat euroa ja optimistisessa arviossa vain 750 euroa. Muutaman haun perusteella 19 tuuman kesärenkaita saa hintahaarukassa 500e – 1500e eli hajontaa löytyy. Renkaita voi metsästää alennuksista mikäli ei ole aivan sesonkiaikaan liikkeellä ja ei ole aivan nirso tietyn merkin ja mallin suhteen.

**Hanki renkaat kätevästi Renkaat.comista**

Ajoneuvovero

Lexus 118e, Tesla 200e (200e)

En odottanut Teslan ajoneuvoveron olevan korkeampi kuin Lexuksen, koska kyseessä on täysin päästötön auto, mutta tulin yllätetyksi. Lexuksen ajoneuvovero määräytyy NEDC-mittaustavan ja 94g/km päästöjen mukaan. Tesla sen sijaan saa veronsa nollapäästöjen ja massan summana. Nollapäästöistä määräytyy veroa 53,29e vuodessa ja massasta 1,5 senttiä päivältä ajoneuvon kokonaismassasta jokaista alkavaa 100 kilogrammaa kohden. Teslan paino on näin tarkastellen 2694kg eli veroa määräytyy 27 x 1,5 senttiä per päivä. Vuodessa tästä kertyy 147,83e. Yhteensä vero on siis pyöreästi 200 euroa vuodessa.

Veroa ei valitettavasti voi optimoida, joten tämän suhteen arvioissa ei ole liikkumavaraa. Veron laskentatapa tuntuu niin hihasta vedetyltä, että vain poliitikot pystyvät sellaiseen. Mutta ei siinä auta itku markkinoilla mikäli ajoneuvon haluaa omistaa ja Suomeen rekisteröidä.

Hankinta

Lexus 43e, Tesla 390e (390e)

Lexuksen hankintakuluiksi muodostui ainoastaan autokaupan toimistomaksu. Muilta osin ajoneuvo oli valmiina ajoon ilman sen kummempia valmisteluja. Teslan kohdalla laskin mukaan autokaupan palkkion lisäksi kotilatausaseman hankinnan ja asennuksen, CCS-adapterin ja autoon hankkimani muistitikun. Tesla Wall Connector maksoi 500 euroa ja asennus toiset 500 euroa siihen päälle. Laskin asennuksen hinnaksi kuitenkin vain 300 euroa, koska kotitalousvähennys kattaa 40% kuluista. Teslassani on ainoastaan Type 2 -latausportti joten tarvitsin CCS-adapterin mikäli haluan hyödyntää valtakunnallista pikalatausverkostoa. Tämä maksoi Teslalta tilattuna 170 euroa. Autooni oli jo tehty CCS-päivitys, mutta ilmeisesti edellinen omistaja oli pitänyt adapterin itsellään. Mikäli päivitystä ei olisi jo tehty, CCS-ominaisuus adaptereineen olisi maksanut 314 euroa. Teslaan voi valinnaisena ominaisuutena liittää 64GB muistitikun, johon voi tallentaa auton ottamaa videokuvaa. Koska halusin hyödyntää tätä mahdollisuutta ja muistitikku maksoi vain parikymppiä, päätin hankkia sellaisen.

Korjaukset

Lexus 304e, Tesla 500e (300e)

Lexuksen korjaustarpeet jäivät lopulta hyvin vähäisiksi. Lähes koko summa tuli ilmastointiyksikön uusimisesta. Tämä yllätti erittäin positiivisesti, koska olin olettanut, että 10 vuotta vanhassa autossa voisi hiljalleen sitä sun tätä mennä rikki. Tesla on alle kuusi vuotta vanha, joten en odota mitään massiivisia remontteja seuraaville vuosille, mutta ainakin jotain todennäköisesti menee rikki. Toivottavasti ei kuitenkaan mitään isoa, vaan jotain mistä selviäisin kohtuullisilla kustannuksilla. Teslojen ollessa kyseessä osia saattaa ennenaikaisesti pamahtaa ja pahimmillaan korjauskustannukset voivat olla hyvinkin korkeita, mutta lopulta todennäköisyys sille, että jotain sellaista sattuisi omalle kohdalle on pieni.

Huollot

Lexus 513e, Tesla 200e (100e)

Käytin Lexusta vuosittain merkkihuollossa, joten kulut olivat korkeat. Toisaalta nautin huolettomasta ajosta kolme vuotta ilman sen suurempia vastoinkäymisiä. Teslan kohdalla vuosihuollot ovat hyvin kevyitä. Katson YouTubesta tai Teslan omasta oppaasta kuinka listan toimenpiteet tehdään ja teen ne tarvittavin väliajoin. Suurin rasti on jarrusatuloiden huolto, joka tulee ajoittumaan kesärenkaiden vaihdon yhteyteen. Vaihdan renkaat itse, joten voin ottaa tämän toimenpiteen rutiiniksi siihen yhteyteen. Sähköautolla ajaessa jarruja ei tule juuri rasitettua, joten niiden kanssa voi polttomoottoriautoa helpommin joutua ongelmiin.

Matalat huoltokulut ovat matalien käyttövoimakulujen kanssa sähköautojen olennainen vetovoimatekijä. Huoltokulut ovat myös se syy, miksi en mielellään polttomoottoriautoissa mennyt premium-segmenttiin; kalliiden polttisten kalliit merkkihuollot eivät houkuttaneet – vaikka ei toki Lexuskaan sieltä halvimmasta päästä ollut. Sähköautoissa näin mahdollisuuden hypätä premium-segmenttiin ilman kasvavia huoltokuluja.

Katsastukset

Lexus 58e, Tesla 20e (15e)

Lexus oli ikänsä puolesta siinä vaiheessa, että se piti katsastaa vuosittain päästömittauksien kera. Tuo vuosittainen kulu ei ollut paha, mutta Teslalla pääsen vielä matalampiin kuluihin, kun seuraava katsastus on vasta kahden vuoden päästä ja päästömittausta ei tarvitse suorittaa. Voin säästää katsastuskuluissa hieman mikäli etsin halvimman aseman ja hyödynnän kampanjatarjousta.

Puhtaanapito

Lexus 58e, Tesla 150e (100e)

Lexuksen puhtaanapitokulut koostuivat lähinnä erinäisten tarvikkeiden ja puhdistusaineiden hankkimisesta. En käyttänyt sitä pesuissa tai vahauksissa, joten näistä ei syntynyt kustannuksia. Samoja tarvikkeita ja aineita voin nyt hyödyntää Teslan puhtaanapitoon. Ajattelin kuitenkin panostaa maalipintaan hieman Lexusta enemmän ja joko hankkia asianmukaiset tarvikkeet ja aineet auton vahaamiseen tai käyttää sen jossakin vahattavana.

Pysäköinti

Lexus 10e, Tesla 10e (10e)

Pysäköintikulujen osalta kirjanpitoni on hieman kirjava. Olen merkinnyt osan kuluista autokuluihin, osan harrastuksiin, osan matkoihin ja ties minne. Toteutuneet kulut ovat varmasti yli 10 euroa vuodessa. Harkitsin pitkään laitanko näitä edes mukaan tähän vertailuun, mutta päätin kuitenkin laittaa ne mukaan niin, että pidin kulut vakiona autosta riippumatta.

Juoksevat kulut

Kokonaiskulut sisältävät juoksevien kulujen lisäksi myös kertaluontoisia kuluja, joten tarkastellaan vielä minkälainen arkipäivän kassavirtavaikutus auton vaihdolla oli. Luen juokseviin kuluihin kaikki paitsi arvonaleneman ja hankintakulut. Näin laskettuna sain Lexuksen kuluiksi 3419 euroa vuodessa, tai mikäli otan huomioon maalle muuton aiheuttaman lisän polttoaineen kulutuksessa, juoksevat kulut olisivat olleet 4156 euroa vuodessa.

Teslan kohdalla varovaisessa arviossa juokseviksi kuluiksi kertyy 5260 euroa, joista pari tonnia on rahoituskuluja. Optimistisessa arviossa juoksevat kulut ovat enää 2675 euroa vuodessa eli Tesla tulee merkittävästi Lexusta halvemmaksi. Tämä alleviivaa rahoituksen suurta merkitystä kokonaiskuluissa. Mahdollisuuksien mukaan suosittelen rahoituksen välttämistä autokaupoilla, koska se vain yksinkertaisesti tulee kalliiksi.

Kalliin auton kanssa ei voi välttyä arvonalenemalta. Juoksevat kulut voivat olla vaikka kuinka matalat, mutta viimeistään auton vaihdon yhteydessä totuus iskee vasten kasvoja, kun vaihdokista ei saakaan enää omia takaisin. Arvonalenema tyypillisesti pienenee auton vanhetessa, joten paras ratkaisu sen optimoimiseksi on pitää auto pitkään ja nauttia matalista juoksevista kuluista, joiden ansiosta saa kasvatettua sijoituksia kiihdytetyllä tahdilla.

Järki ja tunteet

Miksi hankin kalliin auton, joka sitoo merkittävän määrän pääomaa ja altistuu voimakkaalle arvonalenemalle? Rehellisin vastaus lienee ‘rakkaudesta lajiin’. Autot ovat hauskoja ja hienot autot erittäin hauskoja. Näin Teslassa mahdollisuuden hypätä premium-segmenttiin järkevillä kustannuksilla, mikä ei polttomoottoriautoissa olisi mahdollista. Polttiksissa tyypillisesti kulut nousevat kalliimman auton myötä, kun moottorikoko kasvaa, tekniikka monimutkaistuu, polttoaineen kulutus lisääntyy ja huollot kallistuvat. Lisäksi saa vielä päälle korkean arvonaleneman. Teslan kohdalla matalat juoksevat kulut kompensoivat korkeaa arvonalenemaa.

Vaikka auto varmasti tulee minulle kalliimmaksi kuin Lexus olisi ikinä tullut, saan Teslasta mielestäni rahoilleni enemmän vastinetta. Viiveettömällä voimanvälityksellä ja yli 500 hevosvoiman teholla on todella hauska ajaa. Kuinka arvokasta lopulta on lapsenomainen innostus nykypäivän raskaassa maailmassa aina, kun pääsee hyppäämään auton rattiin?

T.A.

Plaid

This Post Has 13 Comments

  1. Köyhä ja kateellinen

    Kiitos kulujen avaamisesta! Kerrankin osataan ottaa huomioon myös arvonalenemat ym. kulut. Itselle tuli kuitenkin mieleen, että pitäisikö rahoituksen osalta laskelmissa ottaa huomioon myös ns. vaihtoehtoiskustannus. Eli jos/kun maksat lainan pois, niin paljonko jää saamatta esim. korkotuottoja kallimpaan autoon investoiduista rahoista? Nykyään kun esim. talletuksillekin maksetaan taas korkoja.

    1. Terve! Vaihtoehtoiskustannusta en tässä käsitellyt, mutta tosiaan autoon laitetun rahan voisi vaihtoehtoisesti sijoittaa ja saada pääomalle tuottoa. Autoon sidottuna raha alistuu arvonalenemalle, joka on auton iästä, kunnosta ja mallista riippuen jotakin 5-10% välillä vuodessa. Sijoitusten keskituotto pitkällä aikavälillä on noin 7% eli kyllähän auto tässä mielessä on suuri hidaste vaurastumiselle. Tästä syystä olen itse pitänyt nyrkkisääntönä, että yli 10% nettovarallisuudesta ei saisi olla sidottuna autoon. Tesla on nyt 12,5% nettovarallisuudestani, mutta sähköauton käyttökustannukset ovat sen verran matalat verrattuna polttomoottoriin, että tuo pari prosenttiyksikköä menköön yli nyt tällä kertaa.

  2. Keskisuomessa edullisempaa?

    Öh?? Missäpäin Suomea on noin suuret auton käyttökustannukset?
    IS 300h vm. 2015 keskisuomi:
    Polttoaineen keskikulutus 5,4 l/100km.
    Liikennevak. 172,24 miinus s-bonus.
    Kasko 255,33 miinus s-bonus.
    Ajoneuvovero 121,91
    Merkkihuolto (Toyota) 252,21
    (Viime vuonna 408,34)
    Korjaukset (5 v.) 10,00 (Paikka renkaaseen)

    1. Ihan täällä uudellamaalla. Onko sinulla laaja kasko lasivakuutuksella? Mitkä omavastuut? Mitenkäs renkaat, arvonalenema, katsastukset?

      Mutta hyvältähän nuo luvut näyttävät ja korjauksiltakin olet välttynyt, onnittelut! 😀👍

  3. Antti

    Aika pieneltä vaikuttaa arvonalenema Teslalle.
    Uudehkojen autojen keskimääräinen vuotuinen arvonaleminen on n. 15% ja tämä on itsellä pitänyt aika hyvin paikkansa.
    Joskus tutkin asiaa ja näin oli myös Teslan tapauksessa. Eli tämä tarkoittaisi n. 20 te arvonalenemaa 3 vuodelle ja 555 e per kk.

    1. Olin itse arvioinut, että 20te voisi tulla täyteen viiden vuoden yli, mutta onhan se toki mahdollista, että liikaa optimismia on mukana. Korostaa vain sitä, että arvonalenema on ylivoimaisesti merkittävin kuluerä mitä näihin kalliisiin sähköautoihin tulee.

  4. Raksumus

    Onnittelut hyvästä valinnasta!👍
    100D huomattavasti huolettomampi kuin esimerkiksi 85D, mutta kannattaa pitää tilillä parin tonnin korjauskassaa. 500€/v budjetti kestää yhden kahvan korjauksen ja aurauskulman säädön, mutta mahdollisia isompia paikkoja on pyyhkimien moottori, akun lämmitin/pumppu, sisäinen laturi, näyttö, MCU, alusta, laakerit ja valot. Näiden korjaus ei myöskään tapahdu välttämättä hetkessä niin budjettia myös sijaisautolle.

    Kaikki ei mene tietenkään kerralla mutta eroja joiden takia itse päädyin kolmoseen mihin teetin 1000€ alustan, pyöränkoteloiden, takakontin, katon ja ovien äänieristyksen minkä jälkeen on jo uutta S/X hiljaisempi. Ajan työkseni 35-50tkm/v mutta onneksi Teslan kanssa järki ja nautinto on samassa paketissa.

    1. Kiitokset ja toivon tosiaan, että valinta oli hyvä! Parin tonnin puskuri löytyy tililtä säällä kuin säällä, joten tästä en stressaa. Korjauskohteita tosiaan riittää mikäli kohdalle napsahtaa, mutta kirjoitan niistä sitten blogiin sitä mukaan kun niitä ilmenee. Ratkaisusi M3+äänieristys kuulostaa hyvin järkevältä. Kolmonen oli koeajossa vakuuttava, mutta tosiaan äänieristys oli omaan korvaan liian heikko. Varmasti työajoihin erinomainen ratkaisu 👍👍👍

      1. Tuomas

        Tuosta arvonalenemasta: hankin reilu vuosi sitten Model S:n kaikilla mausteilla mutta pienemmällä akulla (75D) vuosimallia 2018. Sen hinta oli silloin n. 60t€. Saattaa kuulostaa kalliilta nyt, mutta sellainen oli hintataso viime kesänä. Ja autot vietiin lähes käsistä. Nyt, kun kyselin vaihtotarjouksia uudempaan, olivat autoliikkeiden hyvityshinnat 35 tuhannen euron paikkeilla. Melkoinen pudotus vuodessa! Tämä on toki poikkeuksellista, ja johtuu siitä, että sähköautojen hinnat ovat eläneet viime aikoina hyvin voimakkaasti markkinoiden ylikuumenemisen takia. Eikä Teslan omat hinnanpudotukset ainakaan auttaneet asiaa, vaikkakin Model S on aina ollut kallis auto.

        Taitaa minullakin jäädä auto vaihtamatta, kun ei periaatteestakaan noin suurella tappiolla kykene. Jälkiviisaana olisi kannattanut odotella vuosi. Onneksi ei ole pakkorakoa luopua autosta, mutta jokuhan saattaa sellaisessakin tilanteessa olla. Käyttöarvoa autolla toki on, ja olen siihen sinänsä tyytyväinen. No, tuo suurempi akku olisi kiva reissuilla.

        Eli tässä minun tapauksessani millään muulla kuluerällä ei olisi suurta merkitystä tuon valtavan arvonaleneman rinnalla.

        1. Ikävä juttu tosiaan! Automyyjän kanssa päivittelin Teslan hinnoittelumuutoksia ja hän mainitsikin, että viime syksynä tämä oma autoni 100D olisi maksanut parikymmentä tuhatta euroa enemmän. Tämä on linjassa sen kanssa mitä tässä sanoit. Tämä oli myös yksi syy miksi päätin nyt vaihtaa Teslaan, kun hinnat ovat tulleet niin paljon alas. En osaa sanoa vieläkö tästä lasketellaan hinnoissa alaspäin, mutta ainakin yksi valtava askel alaspäin on jo otettu. Tuskin toista samanlaista enää nähdään, tai sitten Tesla kilpailee hinnoissa Toyotan kanssa.

          Mutta tosiaan uskon kyllä että tuo valtava arvonaleneminen harmittaa ihan vietävästi!

  5. Keskisuomessa edullisempaa?

    “Onko sinulla laaja kasko lasivakuutuksella?”
    On
    “Mitkä omavastuut?
    Laaja kasko 400€
    “Mitenkäs renkaat, arvonalenema, katsastukset?”
    Arvonalenemaa en tiedä, kun omistan auton vielä. Edellinen katsastus näytti olleen 55€. Renkaat ovat ihan “tavallisimman kokoiset” mutta en löytänyt enää tuota kesärenkaiden uusimiskustannusta. Talvirenkaita en ole vielä vaihtanut.

    1. Oliskohan sitten Keski-Suomessa edullisempaa tosiaan joo, mutta joka tapauksessa hyvin olet saanut pidettyä kustannukset kurissa. Ei muuta kuin jatka samaa rataa niin hyvä tulee 👍

  6. XRumerTest

    Hello. And Bye.

Comments are closed.