Vuosi autoilua takana

Vuosi autoilua takana

Nyt on vuosi autoilua takana. Olen luonnollisesti seurannut toteutuneita kuluja sentin tarkkuudella excelissä, joten on aika verrata vuoden takaista kuluarviotani ja toteumaa toisiinsa. Kirjoitin vuosi sitten auton hankinnasta ja päädyin lopulta hankkimaan Lexus CT200h:n, joka oli tuon kirjoituksen mallia vanhempi, mutta vähemmän ajettu ja edukkaampi. Hankintahinta oli 15000 euroa ja olen poistanut sitä taseestani kuukausittain arvonaleneman muodossa.

Alla olevassa taulukossa on arvio ajokkini vuosikuluista kolmen vuoden omistusjaksolla. Oletuksena on kilometrien osalta 15000 kilometrin vuosittainen ajomäärä.

Arvio ajoneuvon vuosikuluista keskimäärin 3 vuoden omistusjaksolla.

Arvioin vuosi sitten, että suurin kuluerä olisi korjaukset ja toiseksi suurin arvonalenema. Sen jälkeen tulisi polttoaine ja vakuutukset vielä merkittävinä kuluerinä ja loppu olisi pientä sälää pitäen sisällään vuosihuollot, verot, renkaat, katsastukset ja myyjän bonukset (“toimistomaksu”), joka on taulukossa nimetty ostopreemioksi. Yhteensä vuosikuluiksi tulisi noin 5500 euroa eli kolmen vuoden omistusjaksolla 16500 euroa.

Toteuma vs. arvio

Toteuma näyttää hyvin erilaiselta kuin tekemäni arvio. Lukujen laittaminen exceliin karsii kaiken illuusion ja tuo totuuden esiin. Kilometrejä kertyi vuoden aikana noin 9000 eli huomattavasti vähemmän kuin arvioidut 15000 kilometriä. Olin kuitenkin arvioinut kulutukseksi 4 litraa satasella, mutta toteuma oli jotain aivan muuta eli 5,64 litraa satasella – tämä on melkein 50% arviotani korkeampi lukema! Joko Traficomin tiedot ovat ruusuisia tai sitten ajotyylini ei ole kovin optimaalinen. Laitan Traficomin piikkiin tämän koska omissa ajotaidoissanihan ei ole mitään huomautettavaa (näinhän jokainen tässä kohtaa toteaisi, eikö vain). Oli miten oli, ajoneuvovero kiittää matalasta arviosta.

Polttoaineen litrahinta on ollut keskimäärin täsmälleen arvioini mukainen eli 1,5 euroa per litra. Halvimmillaan olen tankannut viime syyskuussa litrahinnalla 1,340. Kallein oli nyt toukokuussa 1,714. Viime syyskuun lukemiin tuskin enää päästään kiitos hallituksen tekemien veronkorotusten ja globaalin öljyn kysynnän kasvun koronapohjista mitattuna.

Pitemmittä puheitta katsotaan toteutuneita vuosikuluja per kulukategoria verrattuna arvioon.

Ensimmäisen omistusvuoden aikana toteutuneet kulut jäivät hieman arviota matalammiksi, mutta toisaalta kilometrejä kertyi huomattavasti arvioitua vähemmän.

Suurin ylitys arvioituun nähden tuli kesärenkaissa, kun päätin vaihtaa uudet kumit alle. Vaikka tämän kulun jakaisi kolmelle vuodelle, on se silti yli tuplasti arviotani korkeampi. En sitten lopulta tyytynyt perusrinkuloihin, vaan piti saada alle parhaimmat ja hiljaisimmat yksilöt ajomukavuuden lisäämiseksi. Talvirenkaiden kohdalla tullee käymään samalla tavalla, mutta aika näyttää missä hintaluokassa sopivat renkaat pyörivät.

Toiseksi suurin ylitys tuli vuosihuollossa. Olin pahasti aliarvioinut sen kuinka paljon merkkihuolto kehtaa laskuttaa. Autossani on puhdas merkkihuoltohistoria, jonka katkaisu olisi tuntunut pahalta, joten piti nyt kuitenkin siellä käydä kustannuksista huolimatta. Seuraavat pari vuotta tämä kulu lienee hieman matalampi, koska nyt tehtiin astetta laajempi tarkistus ja huolto.

Kolmas ylitetty kategoria oli arvonalenema, mutta tämä menee suunnitelman mukaan, koska seuraavat kaksi vuotta tämä tulee alittamaan arvioni, joka siis perustuu kolmen vuoden keskimääräisiin vuosikuluihin. Nyt kun autolla on vielä tulevia vuosia enemmän tasearvoa jäljellä, pitää arvonalenemankin olla tulevia vuosia suurempi.

Mainittavat alitukset tuli kahdessa kategoriassa; korjauksissa ja polttoaineessa. Parin tonnin korjausbudjetti oli varovainen etenkin, kun kyseessä on luotettavan merkin maineessa oleva Lexus, mutta toki mitä vain voi käydä ja tulevien vuosien aikana tämä voi asettua korkeammalle tasolle. Polttoaineessa tuli alitus puhtaasti pienempien ajokilometrien takia. Laskelma oli tehty optimistisen kulutuksen mukaan ja tähän olisi pitänyt varata enemmän kulua, ehkä noin 1500 euroa vuodessa.

Kokonaisuudessaan toteutuneet kustannukset olivat yllättävän lähellä arviota, vaikkakin eri kategorioissa. Tätä voisi luonnehtia enemmän tuuriksi kuin tarkaksi näkemykseksi. Positiivista on se, että kulut jäivät arviota matalammaksi eikä toisin päin.

Kustannukseksi per kilometri muodostui 0,57 euroa. Arvioni mukaan 15000 kilometrin ajoilla kustannus olisi ollut 0,40 euroa ja 30000 kilometrin ajoilla vain 0,27 euroa. Kustannusten pieneneminen johtuu kiinteiden kulujen jakautumisesta suuremmalle kilometrimäärälle. Joka tapauksessa tässä on tärkeää huomata, että kustannus per kilometri on merkittävästi korkeampi kuin pelkkä polttoaineen hinta, joka oli vain 0,085 euroa per kilometri eli noin 15% kokonaiskustannuksista.

Tulevien vuosien kulujen kehitys

Näen todennäköisenä, että jatkossa korjauskulujen määrä tulee nousemaan, kun auton ikääntyessä paikkaa alkaa hajota sieltä sun täältä. Samoin polttoainekulut tulevat kasvamaan, koska bensan hinta sen kuin nousee eikä akuilla varustettu ajolatautuva hybridi varsinaisesti parane vanhetessaan. Talvirenkaista tulee vielä jonkinlainen kulu, kun ne lähden uusimaan, mutta muilta osin pysytään kohtuullisen vakiona.

Pakko todeta, että ei se autoilu ilmaista ole, mutta toisaalta reilu viisi tonnia vuodessa tekee noin 425 euroa kuukaudessa. Tämä voi olla paljon tai vähän riippuen taloudellisesta tilanteesta, tarpeesta ja omista arvoista, mutta ainakin omalla kohdallani tämä on siedettävä hinta sujuvasta arjesta ja vapaudesta lähteä minne vain matalalla kynnyksellä. En näe itseäni autottomana vielä moneen vuoteen – jos koskaan, mutta toteutan autoiluni kustannustietoisesti ja ympäristöä ajatellen.

T.A.