Toukokuu 23 – Irti hiilitaloudesta

Toukokuu 23 – Irti hiilitaloudesta

Tilinpäätös 47/114. Seuraan kuukausittain oman talouteni kehitystä kohti tavoitettani, joka on miljoonan euron nettovarallisuus vuoden 2028 loppuun mennessä.

Toukokuu tarjoili upeita säitä, toiveikkuutta pörssissä ja merkitsi itselleni viimeistä siirtymää irti hiilitaloudesta. Helmikuinen aurinkopaneeli-investointi oli sen verran kattava, että tuotamme nyt ylimääräistä energiaa huipputunteita kolmesta viiteen kilowattituntia. Tämä ylituotanto mahdollistaa sähköauton lataamisen erittäin kustannustehokkaasti, joten päätin kolmen vuoden omistuksen jälkeen vaihtaa Lexuksen Teslaan. Lexuksen ajolatautuva hybriditeknologia on erinomainen, mutta sopii mielestäni paremmin kaupunkiajoon kuin maaseutuelämään, jossa nopeudet usein ovat yli 70 kilometriä tunnissa ja etäisyydet sen verran pitkiä, että akkuihin varastoitua energiaa ei pääse optimaalisesti hyödyntämään. Teslaa pääsen nyt latailemaan kotona auringon tuottamalla energialla. Hiilitalous alkaa omalla kohdallani olemaan marginaali-ilmiö.

Kulut paisuivat auton vaihdon takia

Toukokuun tulot olivat hyvin normaalilla tasolla. Kulut sen sijaan olivat korkeat johtuen auton vaihtoon liittyvistä kuluista. Johtuen korkeista autokuluista tänä vuonna, päätin jättää muita investointeja tekemättä, kuten esimerkiksi robottiruohonleikkurin hankinnan. Kompensoin siis muista kategorioista, jotta kulut kokonaisuudessaan eivät ylittäisi budjetoitua tasoa.

Toukokuun tuloslaskelma oli hiljainen lukuunottamatta korkeita autokuluja.

Toistaiseksi olen pystynyt arvioimaan kiinteät kulut yllättävän tarkasti. Sen sijaan muuttuvissa kuluissa varianssi on korkeaa. Nyt korostuivat autokulut, kun käytin Lexusta huollossa ja tilasin Teslaan kotilaturin. Lisäksi tankkasin Lexusta lähes parilla sadalla eurolla ja maksoin autokaupalle etukäteismaksua osana kauppahintaa. Autokuluja tulee vielä lisää kesäkuussa, mutta sen jälkeen juoksevien kulujen pitäisi olla tasaisen maltillisia, kun bensaan ei enää kulu rahaa ja suurin osa latauksista tapahtuu kotona aurinkoenergialla. Toki rahoitusyhtiö tulee vaatimaan omansa pois, joten tästä tulee uusi kiinteä kuluerä niin kauan, että rahoitus on kuitattu. Päätin ottaa autokaupan tarjoaman rahoituksen, mutta tulen tulevina kuukausina kilpailuttamaan tuon rahoituksen ja lyhentämään lainaa niin paljon pois kuin ilman lainaehtoihiin liittyviä ylimääräisiä palkkioita on mahdollista. Nyt viimeistään kannattaa tilata blogitekstini suoraan sähköpostiin, koska aion kesäkuussa julkaista erillisen tekstin autonvaihtoon liittyvistä kuluista ja haarukoida tulevia vuosittaisia kustannuksia budjetoinnin tueksi.

Toukokuun säästämisaste oli 41% ja koko kuluva vuosi on nyt 48%.

Autokulut olivat sen verran korkeat, että toukokuun säästämisaste jäi tasolle 41%. Loppuvuonna on tekemistä 68% budjetoidun tason saavuttamisessa, mutta pidän sen saavuttamista vielä erittäin realistisena johtuen siitä, että merkittävä osa tuloistani ajoittuu toiselle vuosipuoliskolle.

Sijoitukset jäivät tappiolle lupaavan alun jälkeen

Toukokuu lähti erinomaisesti liikkeelle pörssissä, kun heti kuun ensimmäisen viikon jälkeen olin kymppitonnin plussalla. Kuun edetessä tunnelma lässähti ja käteen jäi lopulta pieni miinus. Indeksille kuukausi oli kuitenkin suorastaan katastrofaalinen 6% laskulla, joten olen pikkumiinukseen kohtuullisen tyytyväinen. Ylituottoa, vai pitäisikö tässä tapauksessa sanoa “alitappiota”, indeksiin nähden kertyi 11 000 euroa.

Toukokuu runteli Helsingin indeksiin sijoittaneita pahasti 6% tappiolla. Oma salkkuni jäi 1% tappiolle vahvan alkukuun jälkeen.

Osinkohana tyrehtyi kuin seinään huhtikuun päätyttyä eikä yhtään uusia osinkoja enää tippunut toukokuussa. Sen sijaan tein peliliikkeen ja otin täysin uuden position salkkuuni. Ostin kahdessa erässä 1100 osaketta Nordeaa, joka julkaisi erittäin vahvan Q1-tuloksen aiemmin tänä vuonna, mutta on pörssissä lasketellut hiljalleen jo pidemmän aikaa. Kunhan markkinat unohtavat pankkikriisin, uskon että Norpalla on vahva nousupotentiaali. Todennäköisesti en jää ikiholdariksi, vaan myyn positioni pois, kun sopiva hetki koittaa. Riippuen markkinoiden liikkeestä ja Norpan tuloksen kehityksestä voidaan puhua vuoden tai kahden pitoajasta. Mikäli kurssi korjaa ylös nopeasti, voin myydä laput pois jo aiemminkin.

Salkustani ei löytynyt kovin montaa vahvaa nousijaa toukokuun aikana. Tilanne tuokokuun lopussa markkinoiden sulkeuduttua.

Vain Qt Group nousi vahvasti toukokuussa jatkaen poikkeuksellisen vahvaa suoriutumista tänä vuonna. Indeksirahastot nousivat lähinnä dollarin vahvistumisen seurauksena. Muilta osin salkun rivit olivat hyvin punaista luettavaa. Etenkin Revenio hieman harmittaa, koska ostin sitä maaliskuussa mielestäni hyvään hintaan ja nyt se on tippunut alle tuon ostohinnan, vaikka kävi välissä hyvässä nousussa. Sekä Kamuxilla että Harvialla on mielenkiintoiset ajat edessä, kun Tapio Pajuharju siirtyi Harviasta Kamuxin toimitusjohtajaksi ja Matias Järnefelt aloitti Harvian toimarina. Tapiolla on vahvat näytöt B2C-yhtiön kehittämisestä Harvialta ja hän on toiminut jo Kamuxin hallituksessa, joten odotukset ovat korkealla. Järnefeltistä en osaa sanoa niin paljon vielä tässä vaiheessa, mutta ainakin hän on tuotantotalouden diplomi-insinööri ja kommentit joita olen nähnyt Hiltiltä ovat olleet positiivisia. Toivotan hänelle onnea ja menestystä Harvian kehittämisessä yhtiönä ja brändinä.

Nettovarallisuus laski ensimmäistä kertaa tänä vuonna

Lupaavan alun jälkeen nettovarallisuuteni otti taka-askeleen enkä vielä tässä kuussa saanut kurottua umpeen 19 kuukautta kestänyttä kuoppaa lokakuulta 2021. Onneksi miinus oli vain 1400 euroa eikä sen enempää eli isoa kuvaa tämä kuukausi ei muuttanut.

Nettovarallisuuteni laski noin 1400 euroa toukokuun aikana. Muu varallisuus laski, koska siirsin osakesalkkuun 11 000 euroa pankkitililtä.

Siirsin kuun aikana 11 000 euroa uutta rahaa sijoitussalkkuuni, joka selittää muun varallisuuden laskun. Osakkeet ja bitcoin tulivat alas ja tämän takia koko kuukausi jäi pienelle miinukselle. Tulen kesäkuun aikana laskemaan auton myyntiarvonmuutoksen uudestaan, kun auto vaihtui uuteen. Karkeana työlukuna olen arvioinut, että Teslani arvonalenema voisi seuraavan viiden vuoden aikana olla yhteensä noin 20 000 euroa, mikä tarkoittaisi 333 euroa kuukaudessa. Joudun kuitenkin vielä pohtimaan esitystapaa näissä tilinpäätöksissä, sillä käteisen sijaan ostin auton rahoituksella. Tästä syystä auto ei nettovarallisuutta tarkasteltaessa ole sen isommassa roolissakaan kuin aiemminkaan, vaan rooli enemmänkin korostuu tuloslaskelmassa kuukausittaisten rahoituserien maksun myötä.

Nettovarallisuuteni laski tasolle 384 500 euroa toukokuun aikana.

Toukokuun lopussa nettovarallisuuteni oli 384 500 euroa, joka on 22% enemmän kuin vuosi sitten, mutta 0,4% vähemmän kuin huhtikuun lopussa. Tämän vuoden tavoitteeseeni nähden olen vielä tahdissa edellä, joten pienestä laskusta en kanna suurta stressiä. Fokus on parempi pitää salkkuyritysten seurannassa ja sijoituspäätösten pohtimisessa.

Kesäkuun odotukset

Näin kesäkuun alussa Suomen suvi on jo tarjoillut parastaan lumisateilla ja jatkuvilla sadekuuroilla. Mikäli vielä juhannuksena saadaan räntää, on kesäkuu kokemus autenttisimmillaan. Aion nauttia kesästä ja ulkoiluttaa Teslaa ahkerasti. Makrotalouden puolella näemme inflaation hellittävän entisestään, mutta kokonaisuudessaan en usko suuriin muutoksiin millään aspektilla. Olisi hienoa nähdä korkojen lähtevän hitaaseen laskuun, mutta valitettavasti tätä tuskin tullaan näkemään. Oman asuntolainamme viitekorko päivittyy elokuussa ja näillä näkymin maksettavaa tulee 900 euroa kuussa lisää kasvaneina korkokuluina – ei mitään halpaa lystiä siis.

T.A.


Vihreä possu selaa Tesloja nettiauto.comissa.

This Post Has 2 Comments

  1. Make

    Mikä malli Teslasta tuli hankkittua, jos saa tiedustella? Mielenkiinnolla kuullaan jatkossakin kuluista ja myös kokemuksista!

    1. Käyn yksityiskohdat läpi tulevassa tekstissäni, mutta kyseessä on Tesla Model S 100D vuosimallia 2017. Toistaiseksi paljon uuden opettelua on ollut ja viikonloppumatka Lappeenrantaan oli hyvin mielenkiintoinen, kun tajusin, että autossa ei ole CCS-pikalatausta ollenkaan. Aiheutti tarvetta kiikuttaa autoa laturiin ja pummata kyytejä autolle ja takaisin, jotta sai akun ladattua täyteen paluumatkaa varten. Josko seuraava matka menisi vähän sujuvammin, kun tuo CCS-päivitys on sitten toivon mukaan autoon jo tehty.

Comments are closed.